Kan Sundhedsdagene betale sig?

 24. september 2014

16.500 nysgerrige mennesker besøgte Sundhedsdagene i Øksnehallen.
Det var sjovt og en meget væsentlig form for kommunikation, som jeg er sikker på kan få en ung mand til at ønske sig at blive ansat i sundhedsvæsenet, men det er
også en dyr form for kommunikation.

Skulle vi ikke koncentrere os om de syge i stedet for de raske?

Jeg tror ikke vi kan nøjes med at forholde os til patienter, men tror vi er nødt til at investere i tillid – simpelthen for at modvirke de mange medieomtaler, der kan få læsere til at tro at vi på daglig basis laver fejl, behandler patienter eller pårørende dårligt.
Sunde og raske læsere er formentlig fremtidens patienter, og vi kan ikke opbygge et tillidsfuldt forhold alene gennem medier, som notorisk søger konflikten, modsætningen og skandalen.

Sundhedsdage inviterer til dialog, oplevelse og inddragelse her bliver væsenet til mennesker i stedet for et system.
Kan det så betale sig? Jeg er bange for at en del af den kommunikation, vi er afsendere på – går hen over hovedet på de fleste.
Hvis vi skal nå f.eks. de unge, der skal igang med at finde en fremtidig beskæftigelse, så er Sundhedsdage en fantastisk "employer branding".

Mit bud er, at investeringen i tillid og engageret forklaring på robotter, demens elelr hvad det nu er – giver et kæmpe afkast – måske ikke i dag, men på sigt. Det giver færre misforståelser, bedre patientforløb, færre klager – det er bare nogle af de ting, der kan vindes.

Så ja! kontaktprisen er høj – men investeringen er go.
Margrethe