Care isn’t just clinical

 5. februar 2013

Dårlig patientkommunikation skyldes tit patienterne!” Sagde en mand til mig og uddybede synspunktet:
Det er ofte, fordi de afbryder, så man ikke kan få et struktureret forløb i den information, de har behov for!

Vi er i gang med at teste det nye Kodeks for god patientkommunikation i Region Hovedstaden
og holdt i den anledning bl.a. gang i nogle fokusgrupper.
Det var i her ordene faldt.

Overfor denne medarbejder – og mange med ham – står en helt ny opgave, hvor respekt er noget væsenet skal have for patienten, ikke omvendt.

Moderne patienter er vant til at bestemme selv, de har ofte selv søgt information.68-generationen – også kaldet ”de nye ældre”, er, som jeg selv, på vej ind i reparationsalderen, Og vi bliver et markant brud med fortidens ydmyghed overfor autoriteten.

Vi er vant til mere lydhørhed for vores behov, og hospitalsvæsenet kommer til at opleve at der stilles mange flere krav – også til kommunikationen.

Så vi skal i gang med at få bedre fod på den gode dialog med vores patienter.

At vi får brug for at arbejde på sagen illustrerer udtalelsen vist rigeligt.

Margrethe