0 udledning

 12. august 2012

Jeg en tester en elbil i disse dage.

Der er næsten ingen motorstøj og mod min forventning kan den flytte sig – den accelererer hurtigere end den benzinbilen.

Der er ikke en forbrændingsmotor og ikke noget udstødningsrør, og den udleder hverken CO2 eller andre drivhusgasser.

Nissan LEAF er konstrueret til at være god for tegnebogen og for miljøet, men hvis jeg skal være el-bil bruger – er jeg nødt til at ændre kørevaner og arbejde med at f.eks. at køre energivenligt (læs overholde hastighedsgrænsen).

Den har masser af komfort og rigtig gode køreegenskaber, men begrænset rækkevidde på 160 km på en fuld opladning og pæn kørsel.

Det burde være nok til at opfylde mit daglige kørselsbehov til arbejde, men en bil er jo også en drømmefabrik.

Sagen er at jeg ikke med denne bil kan vælge at køre til Paris i morgen, hvis jeg ville – for på den tur skal der lades op og op og op.

Bilen oplades (80 pct. af kapaciteten) på lige under 30 min. med en lynoplader, men den opladning du kan klare hjemme (med en 200-volts-stikdåse) varer 8 timer.

Det er ikke helt let at være god.

Margrethe