Guggenheim til Svanemølleværket!

 2. marts 2015

Jeg læser at Helsinki har sagt Nej Tak til at lægge havnefront til et Guggenheim museum for dermed komme i kreds med Venedig, N.Y, Bilbao og Abu Dhabi.

Sagen at museet af finnerne og sikkert andre ses som en kunstens McDonald’s.

Jeg spiser glad burgere ind i mellem speltbollerne, slow food, og dydige grøntsags supper – og synes livet var fattigere uden den variation.

Så ”Bring it on” – vi har Svanemølleværket som lige om snart står tomt og bare venter på kunst – af alle slags.

Margrethe


Where Rubber meets the Road

 26. februar 2015

14 frøer sidder på en træstamme – 3 bestemmer sig for at hoppe i søen nedenfor. Hvor mange frøer er der nu tilbage på træstammen?

Mange matematisk indstillede vil umiddelbart svare 11, men svaret er 14!
fordi når det kommer til arbejdet med strategi, er der en verden til forskel på at bestemme sig for at gøre noget – og så faktisk at gøre det!

5 VLgrupper 49, 53, 109, 111 og 107 mødtes på DTU for at lytte til change management eksperten Hamish Scott. Han arbejder internationalt med at lære de store virksomheder, herunder Airbus, faktisk at implementere strategi.

Han har en række tankevækkende pointer som f.eks. at intet forandres gennem e-mail, power point eller salgstaler, men gennem noget så konservativt som ægte samtale om de grundlæggende antagelser, vi hver især har om verden og hvad der får hjulene til at køre rundt på arbejdspladsen.

Tak til DTU for et vellykket møde og sjovt også at have et VL-gruppemøde sammen med andre.
Måske en ide, der var værd at afprøve for andre?

Margrethe


En gensidig aftale

 3. februar 2015

”Jeg vil gerne takke Margrethe for samarbejdet og anerkende det store engagement, som Margrethe særligt har haft på bedre kommunikation til patienter og pårørende,” siger regionsdirektør Hjalte Aaberg.


Det er min fødselsdag

 30. januar 2015

Det vælter ind med hilsener
– hvor er det en fornøjelse at blive fejret.

”Age is an issue of mind over matter.

If you don't mind, it doesn't matter.”

sagde Mark Twain

Tak for opmærksomheden.
Margrethe


a Thousand Winds

 9. januar 2015

Do not stand at my grave and weep.
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning’s hush
I am the swift uplifting rush
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die

Mary Elizabeth Frye, 1932.


Det går faktisk bedre

 26. december 2014

Min Bordherre sagde…..
"Det fille, det falle i min hovedskalle!"
……det betyder: verden går snart under!

Men meget går nu bedre

I Danmark dør vi ikke længere af Lungebetændelse,
(som da jeg var barn)
For 25 år siden døde 2 millioner børn af Diarre i Verden om året – i dag er det halvdelen
Et tilsvarende antal døde af Malaria, det er nu nedbragt til 600.000.

90 procent af verders børn går i skole, levealderen stiger og børnedødeligheden falder.

Hver generation har faktisk fået det bedre og selvom jordens undergang er godt stof i medierne – og problemer ikke må forkleines, så går det fremad, hvert år.

Godt nytår

Margrethe


topledelserne ryddet for kvinder

 29. november 2014

Det ser mørkt ud på de danske direktionsgange.

Efter koncern­direktør Lise Kingos exit fra Novo Nordisks direktion er 90 ud af 95 direktionsmedlemmer i 25 af landets største og mest fremtrædende virksomheder mænd.

I denne uge gik også Anne Marie Skov fra Carlsberg.

Berlingske Research er kilde


Minor og major

 4. november 2014

Mange kvinder i ledelse er en minoritet,
når de går på arbejde men i VLgruppe 107 er kvinder en majoritet.

Jeg er selv centerdirektør i Region Hovedstaden. Hvis vi tager den øverste ledelse i Region Hovedstaden, er der fire kvinder ud af 21.

Det adskiller sig ikke væsentligt fra andre organisationer og virksomheder – på ledelsesgangen.

VL107 er et frirum – i grunden ret enkelt.

Margrethe


Kan Sundhedsdagene betale sig?

 24. september 2014

16.500 nysgerrige mennesker besøgte Sundhedsdagene i Øksnehallen.
Det var sjovt og en meget væsentlig form for kommunikation, som jeg er sikker på kan få en ung mand til at ønske sig at blive ansat i sundhedsvæsenet, men det er
også en dyr form for kommunikation.

Skulle vi ikke koncentrere os om de syge i stedet for de raske?

Jeg tror ikke vi kan nøjes med at forholde os til patienter, men tror vi er nødt til at investere i tillid – simpelthen for at modvirke de mange medieomtaler, der kan få læsere til at tro at vi på daglig basis laver fejl, behandler patienter eller pårørende dårligt.
Sunde og raske læsere er formentlig fremtidens patienter, og vi kan ikke opbygge et tillidsfuldt forhold alene gennem medier, som notorisk søger konflikten, modsætningen og skandalen.

Sundhedsdage inviterer til dialog, oplevelse og inddragelse her bliver væsenet til mennesker i stedet for et system.
Kan det så betale sig? Jeg er bange for at en del af den kommunikation, vi er afsendere på – går hen over hovedet på de fleste.
Hvis vi skal nå f.eks. de unge, der skal igang med at finde en fremtidig beskæftigelse, så er Sundhedsdage en fantastisk "employer branding".

Mit bud er, at investeringen i tillid og engageret forklaring på robotter, demens elelr hvad det nu er – giver et kæmpe afkast – måske ikke i dag, men på sigt. Det giver færre misforståelser, bedre patientforløb, færre klager – det er bare nogle af de ting, der kan vindes.

Så ja! kontaktprisen er høj – men investeringen er go.
Margrethe


Kuldechok!

 28. august 2014

Hæld en spand isvand over hovedet på dig selv og du kan udfordre andre til at gøre det samme inden for 24 timer. Eller betal 100 dollars til forskning.

Isvand sceancen filmes (forstås) og på denne virale vis sættes fokus på sygdommen ALS, en neurologisk sygdom, der lammer.

Facebooks Mark Zuckerberg udfordrer Bill Gates og før det tidligere præsident Bill Clinton.

I Danmark er Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard, og Dansk Industris direktør, Karsten Dybvad, med på spøgen.

Kommunikations- og marketingfolk elsker den slags – for i løbet af tyve dage i august er der indsamlet op mod 30 millioner dollars på et ret beskedent budget.

Mangen en studine ud i kommunikation vil filosofere i en skriftlig opgave over kampagnen dette efterår.

Måske er det banalt, vi har trang til at slå gækken løs – også i august?

Margrethe